Fertiliteitskliniek Twente

Bloedonderzoek

De afname van bloed voor onderzoek, aangevraagd door onze artsen, kan plaatsvinden in de fertiliteitskliniek of één van de prikposten van Medlon.

In OFO (oriënterend fertiliteitsonderzoek) wordt bloedonderzoek verricht.

Het bloedonderzoek vindt meestal plaats op specifieke momenten in uw cyclus. Sommige hormoonbepalingen geven beter inzicht over uw cyclus op die specifieke dagen. Het hormoon FSH (follikel stimulerend hormoon) en oestrogeen wordt geprikt op de derde cyclusdag. Eventueel wordt er ook gekeken naar de TSH (thyroïdstimulerend hormoon), prolactine (melkklierstimulerend hormoon), LH (luteïniserend hormoon) en het testosteron (mannelijk hormoon wat in lage dosering bij de vrouw aanwezig is). Progesteron (hormoon dat je baarmoederslijmvlies helpt opbouwen en iets kan zeggen over een ei-sprong) wordt meestal in de tweede cyclushelft bepaald.  AMH (anti mülleriaans hormoon) kan een voorspellende waarde geven aan de vruchtbaarheidskansen. Verder kan de arts kijken of er afweerstoffen zijn tegen Chlamydia (seksueel overdraagbare aandoening die eileiderontstekingen kan veroorzaken). Als er antistoffen aanwezig zijn, kan het zo zijn er een Chlamydia-infectie is geweest. Deze infectie kan de eileiders beschadigen en/of verklevingen in de buik hebben veroorzaakt.

Daarnaast is het soms nodig om in uw behandeling sommige bloedwaarden te bepalen. Als dat zo is zal de arts u uitleggen wat er bepaald wordt en waarom.

Voorafgaand aan een IVF-ICSI behandeling wordt bij u en uw partner hepatitis B, hepatitis C en HIV bepaald.

Actueel